توافقی که بوی حلوا می دهد .!؟
حالا که هیاهوی رسانه ای برای فتح و الفتوح قرن کم شده است .... خبرهای سوراخ دار بودن این توافق نامه هر روز از جایی شنیده می شود ....
اولین مورد تنها دو ساعت پس از این توافق نامه به گوش رسید ، جایی که وزارت امور خارجه آمریکا بر خلاف همتایان داخلی متن توافق نامه به همراه Fact Sheet مورد اشاره خودشون رو بر روی سایت رسمی وزارت امور خارجه آمریکا قرار دادند تا رسمی بودن اون بیش از پیش مشخص بشه ...
اول از همه که این متن یک توافق نامه است و یک بیانیه و یا به قول آقای ظریف چرک نویس نیست ، چرا که در قطعنامه بارها و بارها از کلمه Iran Agreement ، استفاده شده است که تنها به معنای موافقت است و یک کلمه الزام آور و حقوقی است .... لذا بیانیه نیست و اگر هم بیانیه و چرک نویس باشد که نیازی به این همه خوشحالی کردن ندارد ....پس مردم رو گول نزنید .....
نکته دوم که در این قطعنامه به راحتی تمامی حقوق مسلم ایران بر مبنای معاهدات بین المللی نادیده گرفته شده است و ایران رو از حق مسلم خودش محروم کرده اند .... چرا که بر اساس پیمان نامه منع گسترش سلاح های شیمیایی و ماده 4 این پیمان نامه ((هیچ نکته ای در این پیمان نباید به گونه ای تفسیر شود که حق مسلم هم پیمانان در انجام تحقیقات، تولید و استفاده از انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز را تحت تأثیر قرار دهد)) ولی با این تفاسیر بر مبنای این توافق نامه ایران از حق مسلم خود در زمینه غنی سازی و تحقیق و همچنین ساخت تاسیسات هسته ای محروم شده است و این محرومیت برای دوره های زمانی بین 10 تا 25 سال هست . آیا آقای ظریف و دوستانشان که این توافق نامه را پذیرفته اند تعهد می دهند که در 25 سال بعد می توانند در مقابل نیازهای داخلی به تامین مایحتاج هسته ای سکوت کنند .... مسلما با توجه به رشد بیش از پیش صنایع مختلف هسته ای ایران به مانند یک کشور عقب مانده در25 سال بعد خواهد بود و در دورانی که همگان در آن زمان خواهند دوید ما باید دوباره تمرین راه رفتن کنیم ...... این در حالی است که کشورهای مذاکره کننده با ایران در حال حاضر دارای 237 نیروگاه اتمی هستند و در حال ساخت 40 نیروگاه اتمی هستند (رطب خورده کی منع رطب کند) ، همچنین نکته دیگر این است که ایران در این زمینه سرمایه گذاری های بسیار زیادی کرده است و هم اکنون طراحی نیروگاه دارخوین و نیروگاه بوشهر 2 انجام شده است و سرمایه گذاری های بسیار زیادی برای ایجاد تاسیسات ساغند و شناسایی معادن جدید صورت گرفته است که با احتساب این قرارداد از بین خواهند رفت .
نکته سوم : بر اساس فرمایشات رهبر انقلاب و بر مبنای سیاست های کلی نظام که در پی پژوهش های کارشناسان کشور انجام شده است نیاز کشور در زمینه هسته ای 190000 سو بیان شده است و این در حالی است که در این توافق نامه ما تنها به میزان 6000 سو خواهیم رسید و این یعنی عملا پشت کردن به سخنان رهبری و از بین بردن کارهای کارشناسی که در این زمینه انجام شده است .
نکته چهارم : تمامی نمایندگان مجلس و بزرگان کشور همواره تاکید کرده بودند که در طی این مذاکرات هیچ یک از تاسیسات هسته ای کشور تغییر نکرده و از بین نخواهند رفت اما با توجه به جمع آوری سانتریفیوژ ها در فردو و بازطراحی مجدد راکتور اراک و نظر به گفته کارشناسان که با توجه به مجهول بودن این قسمت از توافق نامه به احتمال بسیار زیاد اوضاع به سمتی خواهد رفت که راکتور اراک نیز کارایی مناسب را نداشته باشد .
ایران برای طراحی فردو هزینه بسیار زیادی انجام داده است و این مجموعه در عمق 80 متری زمین و در ناحیه ای که دارای ارتفاعاتی در حدود 100 متر است ساخته شده است و به صورت یک دژ مستحکم برای ایران و در قلب ایران طراحی شده است به طوری که در صورت حمله جنگنده های دشمن و عبور آنها از انواع سامانه های پدافند هوایی در کشور و رسیدن به فردو باید دارای موشک هایی باشند که بتوانند تا عمق 80 متری زمین نفوذ کنند و در آنجا منفجر شوند . آمریکا برای این منظور در طی یک پژوهش بیش از 300 میلیون دلار هزینه کرده است تا بتواند موشکی با این ویژگی بسازد که در طی دو سال گذشته موفق نشده است و حال بدون هیچ موردی و به راحتی توانسته است این قلب استراتژیک کشور را از کار بیاندازد.
نکته پنجم : چگونگی تبدیل شدن میزان اورانیوم غنی سازی شده از 5 درصد در توافق ژنو به حدود 3.5 درصد در توافق لوزان است وآیا عقب نشینی در این زمینه ناشی از دیدگاه از جایگاه ضعف در طی مذاکرات بوده است .
نکته ششم : هشدار خطرناک برخی از عوامل خارجی درگیر در مذاکرات لوزان مبنی بر بازدید های سرزده کارشناسان آژانس از تاسیسات ایران و نصب دوربین های آنلاین است که در واقع سبب نقض حاکمیتی ایران در این زمینه می شود و با توجه به عدم امانت داری آژانس در اطلاعات ایران ، احتمالا بسیاری از اطلاعات محرمانه ایران از این طریق خارج خواهد شد و به دست سرویس های جاسوس خواهد رسید . همچنین استفاده از عبارات بازرسی های بدون مرز از تمامی تاسیسات که شامل تاسیسات نظامی خواهد شد ( چرا که برخی تجهیزات همانند روترهای سانتریفیوژ و برخی تحقیقات مشابه در مراکز نظامی انجام شده است ) سبب تضعیف نظام خواهد بود ...... و این در حالی است که همواره تاکید شده است گفت و گو ها تنها در موضوع هسته ای باید باشد ....
نکته هفتم : تاکید رهبر انقلاب برعدم انجام توافقی که غیر برگشت پذیر باشد ..... در این توافق نامه راه حل هایی در صورت عدم پایبندی ایران مطرح شده است و این درحالی است که در صورت عدم پایبندی غرب به تعهدات ایران چه سلاحی در اختیار خواهد داشت .... اورانیوم های اکسید شده و سانتریفیوژ های جمع آوری شده و راکتور های تغییر یافته و ..... ایران را بسیار به عقب خواهد برد و این در حالی است که غرب با انجام تعلیق تحریم ها و تبدیل کردن شش قطعنامه سازمان ملل به یک قطعنامه و احتمالا با ایجاد راهکارهایی در این قطعنامه در مدت زمان کوتاهی می تواند ما را به منزلگاه اول تحریم ها برساند ......
نکته هشتم : عوام فریبی تیم مذاکره کننده و شخص رییس جمهور در این زمینه است که با اعلام مواردی چون به زانو درآمدن غرب و شکستن شاخ قدرت ها و ... سعی در بزرگ جلوه دادن این توافق نامه دارند ، در حالی که پس از توافق ژنو نیز همین ادبیات به کار رفت و چیزی که مردم شاهد آن بودن بر خلاف جو سازی های رسانه ای دولت بوده است که همین امر سبب سرخوردگی عمومی جامعه خواهد شد .... و پارامتر دیگر نیز قبول این قضیه است که توافق نکردن بهتر از انجام یک توافق بد است اما گویا در بدنه دولت موافق انجام هر نوع توافقی هستند و معتقد به این موضوع که توافق ناقص و بد بهتر است از توافق نکردن .....
نکته نهم : پذیرفتن تعهداتی بیش از NPT و سایر موارد در حوزه اختیارات مجلس شورای اسلامی و یا شورای عالی امنیت ملی است و این درحالی است که شاید در هر یک از این دو مرجع این قرارداد تایید نشود.
نکته دهم : چرا وزارت امور خارجه به صورت رسمی متن قرار داد را در سایت وزارت امور خارجه قرار نداده است و چرا در مقابل یاوه گویی های طرفین غربی نسبت به تعبیرات متفاوت از این قرار داد برخورد منفعلانه ای داشته اند و حتی به ایراد یک بیانیه هم نپرداخته اند .
نکته یازدهم : موضوع تامین سوخت راکتور تهران و همچنین راکتور بوشهر در طی سالهای آینده کاملا مبهم است و اگر در سالهای آینده طرف غربی حاضر به ارایه این سوخت به ایران نباشد چه باید کرد و این در حالی است که در آن زمان ما توانایی احتیاجاتمان را نخواهیم داشت .
نکته دیگر نوع رفتار حامیان دولت هست چرا که به گونه ای رفتار می کنند که نقد تیم مذاکره کننده ،نقد انقلاب و اصول انقلاب هست اما این در حالی است که بخشی از دلسوزان نظام نسبت به این موارد نگران هستند و دلواپسی های خودشان را در یک فضای انتقادی و نه تخریبی بیان می کنند ، حال آنکه واقعا هیچ گاه هیچکس از منتقدین پشت آقای ظریف را خالی نکرده اند و همچون برادری به ایشان تذکر داده اند اما به هر حال این انقلاب و نظام به هیچکس چک سفید امضا نداده است که در پی هر اشتباهی دوباره حمایت شوند .